Descobrim les Borges Blanques
Ens desplacem fins a les terres de Lleida per visitar les Borges Blanques i el seu patrimoni
arquitectònic. Per exemple, l’actual Església Parroquial de l’Assumpció és un temple neoclàssic, del qual podem destacar el campanar, acabat a finals del s. XIX amb carreus que s’aprofitaren en enderrocar-se el castell, com es pot apreciar en algunes pedres a l’escala de caragol que hi ascendeix. L’altura fins a la bola que el remata és de 50 metres, i està equipat amb nou campanes. La campana més petita és l’única antiga. Per la seva banda, l’orgue de l’església, procedent del Seminari de Lleida, fou fabricat el segle XIX a Barcelona i, com tots els orgues de vent, compta amb més de 200 tubs. Hi destaquen les pintures realitzades per l’artista local Carme Benet. Dels dos temples que hi ha a Les Borges Blanques, la Capelleta és el més antic. En un estret carrer de la nostra ciutat s’aixeca l’antiga Capella de la Verge dels Dolors, o la Capelleta, com més popularment es coneix. És una petita però cofoia esglesiola barroca situada a la part alta del carrer Hospital. Fou creada i utilitzada per la gent d l’antic Hospital, el qual donà nom al carrer més estret de tots.
Però al terme municipal de les Borges, al sector septentrional de la comarca destaquen també el jaciment i balma de les Roques Guàrdies (directament relacionada amb la Cova dels Moros del Cogul i la Cova de la Vall Major de l’Albi), així com alguns poblats ibèrics situats als turons de la Bassa de la Torra i Sant Jordi.
Les restes de pigment d’aquest conjunt foren descobertes per la senyora Anna Alonso el 14 de novembre de 1985 mentre duia a terme diferents treballs de documentació de l’art rupestre d’aquesta comarca.
El jaciment ocupa una balma amb la visera enfonsada i fracturada, orientada lleugerament al nord-est. S’hi observen dos tipus d’alteració: una degradació natural provocada per l’alteració del suport i la presència d’organismes vius que podrien acabar afectant les pintures i l’existència de grafits realitzats amb guix sobre la majoria de les pintures.